Hom pensa que ja ho ha vist tot, però hi ha coses que continuen astorant les persones de bé. Pel que sembla l’educació ha de ser un continu espai d’enfrontament, quan hauria de ser tot el contrari. La darrera ha estat la postura de la Conselleria enfront els “llaços per la llengua”. En el document lliurat als centres es prova de donar arguments, que es miri com es miri no ho són. I es prova de generar problemes allà on no n’hi han. L’escola Es Pont, a Son Gotleu, fa més de vint anys que té com a llengua vehicular el català. Vint-i-quatre generacions d’infants vinguts d’arreu han après la llengua de Mallorca. I ara en saben dues. I vint generacions d’infantons mallorquins han après el castellà. I ara en saben dues. Perquè es parla català als passadissos i castellà als patis, s’escriu en català en una aula i en castellà a la del costat. Sense conflictes, sense retrets.
Ara hem de sentir que defensar aquest model integrador, inclusiu i eficaç és fer política i desequilibrar els drets constitucionals als centres educatius. Aquesta Constitució que ara es veu “compromesa” per penjar llaços a les façanes diu en el seu Article 3.3 “La riquesa de les diferents modalitats lingüístiques d’Espanya és un patrimoni cultural que serà objecte d’especial respecte i protecció”
El nostre patrimoni és el català, la llengua pròpia de Mallorca i els infants dominen les dues llengües quan acaben l’ensenyament obligatori. On rau el problema? Sembla que la lògica de les coses du a voler canviar-les quan no funcionen. És la qüestió lingüística la que no funciona en el nostre sistema educatiu?
La nostra comunitat educativa ha estat un model de convivència, de llibertat i de respecte. Per consideració a tots els pares i mares, infants i mestres que fan i han fet part d’aquest camí comú, que fan i han fet un esforç per entendre l’altre i que han reeixit en un exemple de tolerància, no generin conflictes artificials. Si de bon de veres volen un pacte per l’educació han de saber que tot això ho aprenem cada dia a l’escola en català.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada